Köpevillkor
Allmänt
BLI Management i Danderyd AB (”BLI”) säljer böcker och digitala tjänster till kunder (”Kund”) i Sverige. Kund kan vara antingen privatperson (”Privatkund”) eller företag, organisationer och offentliga institutioner (gemensamt ”Företagskund”). Försäljning sker via webbplatsen (”Webbplatsen”). Genom att slutföra en beställning på Webbplatsen accepterar Kund dessa Köpevillkor.
Priser och avgifter
Det produktpris som anges på Webbplatsen inkluderar moms och gäller vid beställningstillfället. BLI förbehåller sig rätten att ändra priser utan föregående avisering. Aktuella fraktavgifter framgår av Webbplatsen.
Beställning
Beställningar kan endast göras på Webbplatsen, såvida inte annat avtalats. Ett bindande avtal uppstår när BLI bekräftar beställningen via e-post. Kund kan avbeställa en order innan expediering, vilket innebär att Kund erhållit e-post eller SMS om att ordern är skickad eller finns för avhämtning.
Meddelanden från BLI skickas normalt till den e-postadress som Kund angivit vid beställning. Undantag gäller för meddelanden relaterade till ångerrätt och reklamationer. Kund ansvarar för att bevaka sin e-post efter beställning.
Kontoregistrering och Konto
Kund som skapar ett konto får tillgång till tjänster som kräver inloggning, såsom Mina sidor med orderhistorik och favoriter. Kund registrerar namn, personnummer (för Privatkund) eller organisationsnummer (för Företagskund), e-postadress och postadress. Privatkund som väljer kortbetalning behöver inte registrera personnummer. Företagskund inom EU som önskar fakturering utan moms ska även uppge momsregistreringsnummer.
Kund väljer och registrerar användarnamn och lösenord, och godkänner Avtalsvillkoren samt, för Privatkund, samtycker till personuppgiftsbehandling. Kund ansvarar för att korrekta uppgifter registreras och att användarnamn och lösenord inte lämnas ut till obehöriga.
Betalning
BLI erbjuder betalning via faktura. Fullständiga betalningsvillkor framgår på Webbplatsen.
Leverans
Leverans sker normalt med paket eller varubrev. Kund kan välja mellan olika leveransalternativ, vilka framgår på Webbplatsen.
BLI ansvarar för varorna vid leverans till Kund. Om Kund inte hämtar ut en försändelse eller vid felregistrerade uppgifter kan BLI ta ut en avgift för frakt och omkostnader.
Ångerrätt
Privatkund, samt företagskunder där detta avtalats, har rätt att ångra ett köp inom 14 dagar från mottagandet. Vid utövande av ångerrätten betalar Kund returfrakt om inte annat anges. Om varan är skadad eller har hanterats mer än nödvändigt kan avdrag på återbetalningen göras för värdeminskning.
Ångerrätten gäller inte för:
- Förseglade böcker där förseglingen har brutits
- Nedladdningsbara produkter
Reklamation
Vid felaktig eller skadad produkt, eller om försändelsen försvunnit, ska reklamation ske inom skälig tid från leverans. Reklamation ska innehålla ordernummer, fakturanummer och produkttitel. Retur vid reklamation får ske först efter godkänd reklamation och erhållna returinstruktioner. BLI följer ARN rekommendationer vid reklamationer.
Personuppgiftsbehandling
BLI behandlar personuppgifter i enlighet med GDPR. Behandling och lagring sker för att uppfylla avtal och utveckla produkter och erbjudanden. När BLI inte längre har laglig grund för behandling raderas eller anonymiseras uppgifterna. Genom att acceptera Avtalsvillkoren godkänner Kund denna personuppgiftsbehandling.
Ändring av Avtalsvillkoren
Dessa villkor gäller tills vidare men kan ändras av BLI. Efter Kundens beställning har inte BLI rätt att ändra villkoren för den aktuella beställningen.
Tvist
Svensk rätt tillämpas på alla köp hos BLI. Tvister avgörs av svensk allmän domstol. Konsumenter kan även få tvister prövade av ARN, vars rekommendationer BLI följer.
Senaste ändring av Avtalsvillkoren
Dessa villkor ändrades senast den 2024-06-05.